رعب وصريخ حمو بيكا في "رامز موفي ستار".. ورد فعل كوميدي بعد اكتشاف المقلب
مشاهير برامج
04 أبريل 2022 17:36

رعب وصريخ حمو بيكا في "رامز موفي ستار".. ورد فعل كوميدي بعد اكتشاف المقلب

avatar محمد جميل

وقع مؤدي المهرجانات حمو بيكا في فخ مقالب رامز جلال ضمن برنامجه ”رامز موفي ستار“، وشهدت الحلقة العديد من اللقطات الطريفة، التي حظيت بتفاعل واسع بين الجمهور بعد متابعتها.

وسخر مقدم البرنامج رامز جلال من حمو بيكا منذ قدومه ابتداء من ملابسه وكذلك شكله، قائلا في المقدمة: ”الشغلانة بتاعتنا صعبة ولها مخاطرها ومشكلاتها، نصور الحلقة كل يوم بمبدأ بختك با أبو بخيت، ضيوفنا أنواع، في ضيف تعمل معاه مقلب دمه يبقى تقيل ورذيل وتندم على اليوم اللي تجيبه فيه، وفي نوع تاني تبقى مش عاوز حلاوته تخلص، يحببك في الشغلانة، يبهرك برد فعله وتتمنى تجيبه كل سنة، متعرفش ربنا بيعاقبه ولا إحنا اللي حظنا حلو“.

وأضاف أن الصفات الخاصة بالنوع الثاني تنطبق على ضيفه، متابعًا عن حمو بيكا: ”المفروض إنه مصنف مطرب، لكن مش عارفين نوع صوته بالضبط، إنسان تقدر تعمل فيه 3 مقالب في اليوم وأنت متطمن، بيصحي جوايا شهوة الانتقام ويستفز فيا هرمون الشر“.

وتابع: ”بناء على طلب الجماهير وتعاطفًا مع حالته الصعبة؛ لأنه ممنوع من الغناء واتجه لبيع ساندويتشات الكبدة والسجق، جبناه يمكن لما هاني شاكر لما يشوفه يئن، قلبه يحن، ويسيبه يفن“، وفقًا لوصفه.

وواصل سخريته: ”إيه البدلة اللي إنت لابسها دي يا بيكا، دي برعاية حزمة جرير، ده لو جايبين رقاصة كان زمنها مش لابسة الدهب ده كله“.

وبدأ المقلب بعدما التقى الفنان العالمي فان دام بحمو بيكا لإيهامه بأنه سيؤدي مشهدًا بدور ”عمر“ معه، في فيلم أكشن، ويقوم فان دام بدور البطل الذي يواجه مع الضيف هجوم سكان البحيرة.

وتعرض حمو بيكا بعد ذلك لمطاردات سكان البحيرة بالدراجات وللعديد من الانفجارات والمواقف الصعبة خلال وجوده في العربة، كما يخيفه رامز جلال الذي يحل محل فان دام في الخفاء بثعبان، وفي النهاية تتوقف العربة على حافة جسر معدني معلق فوق بحيرة فيها تمساح مخيف.

وفوجئ حمو بيكا في النهاية بأن المشهد كان مقلبًا عندما رأى رامز جلال، ودخل في نوبة سعال، منهيًا الحلقة بمشهد كوميدي عندما أدى مقطعا لرامز جلال.

برنامج ”رامز موفي ستار“ تم تصويره بمدينة الرياض برعاية الهيئة العامة للترفيه بالمملكة العربية السعودية للعام الثاني على التوالي.