كاتيا كعدي: أنا ضد "الأوفر" في عمليات التجميل.. وزوجها: مفيهاش ولا عيب
مشاهير مقابلات
24 أكتوبر 2020 7:54

كاتيا كعدي: أنا ضد "الأوفر" في عمليات التجميل.. وزوجها: مفيهاش ولا عيب

avatar فاطمة طارق

 

كشفت الفنانة والإعلامية اللبنانية كاتيا كعدي، كواليس حضورها حفل افتتاح الدورة الرابعة من مهرجان الجونة السينمائي، التي انطلقت مساء أمس الجمعة.

وقالت كاتيا في لقاء خاص مع موقع ”فوشيا“: ”أنا صارلي 10 سنوات بقدم مهرجان اسمه الميما، اللي بتنظمه الدير جيست، بس هالسنة تم إلغائه لظروف كورونا، وتمت دعوتي لمهرجان الجونة فتحمست كتير وقلت ليه لأ“.

وأضافت: ”تعودت كل سنة آجي عالقاهرة وأقدم مهرجان، ومهرجان الجونة كان فرصة جيدة لتواجدي هنا، بس المرة دي كضيفة مش مقدمة، وده أحلى كتير مستمتعة بالأجواء بشوف الزملاء الممثلين والفنانين وهيك صار جيت أنا وزوجي فارس“.

وتابعت كعدي: ”بحرص دايما إني أكون متواجدة في المهرجانات للتعرف على الممثلين والمخرجين والمنتجين وبهنيهم على مهرجان الجونة اللي تم تنظيمه على أعلى مستوى رغم ظروف كورونا“.

وعن شعورها بالتواجد على الريد كاربت كفنانة وليست مذيعة أو مقدمة، قالت: ”أول مرة من فترة بعيدة أكون على الريد كاربت كضيفة وليست مذيعة، وحسيت بشعور الفنانات اللي بيكونوا متوترات بسبب الإطلالة وحرصهن على الظهور بأفضل شكل على السجادة الحمراء، الوضع كتير مختلف عن كوني مذيعة“.

وبسؤالها عن زواجها دون إقامة حفل زفاف ضخم بسبب كورونا، قالت: ”معملتش حفل زفاف مش بس علشان كورونا، كمان علشان الانفجار اللي حصل في بيروت، اتجوزت وتحفظا للشهداء اللي ماتوا ما قدرت أشارك الناس فرحتي وقررنا أنا وزوجي نكون لحالنا ونعمل حفلة بعد هيك في بيتنا مع الأصحاب والأصدقاء، ولما جيت على لبنان استنيت 10 أيام وعملنا حفل في بيت زوجي بس بين أهلي وأهله، فما قدرت أعزم الأصدقاء والأصحاب والزملاء الفنانين، بسبب الأحوال“.

وعن خططها المستقبلية بعد الزواج، ومدى صعوبة التوفيق بين عملها وكونها زوجة مسؤول عن زوج وأطفال فيما بعد، قالت: ”لو الواحد قادر ينسق بين حياته الخاصة وشغله مش هيكون في مشكلة، المرأة الي تقدر تنظم عادي، وفارس كتير يشجعني ودي كانت نقطة اتفاق قوية، وأنا منذ أن كان عمري 14 سنة وأنا اعمل في الفاشون والإعلانات فصار الأمر في دمي، وزوجي يشجعني عالتطور أكثر وما في مشكلة“.

وعن عمليات التجميل وارتباطها الدائم بالفنانات اللبنانيات، قالت كاتيا: ”مش بس اللبنانيات، كل الفنانين من كتير مناطق بيعملوا عمليات التجميل، أنا مع العمليات دي بس ضد الأوفر وتشويه النفس، أنا مع التعديل البسيط فقط“.

وبسؤالها عن الفنانات الأقرب إليها من لبنان، أجابت: ”هما كتار أوي، بس الأقرب ليا في نادين الراسي، ورد الخال، رانيا عيسي وفي زملاء شباب ومطربين كمان“.

وعن الفنانين المصريين الذين تتمنى الوقوف أمامهم، قالت كاتيا كعدي: ”أنا بحب تامر حسني لإننا أصحاب، وأحمد السقا كمان، ونفسي أمثل معاهم، بس عموما في كتير ممثلين بارعين، ومن الممثلات نفسي أمثل مع يسرا“.

ومن جانبه، قال فارس زوج كاتيا كعدي لـ“فوشيا“: ”أنا شايفها ملكة، كتير لابق ليها الفستان، وهي طبعا عارفة كيف تمشي عالريد كاربت لإنها إعلامية قبل ما تكون ممثلة، بتاخد رأيي في كل حاجة وبشجعها كتير وبطول بالي عليها كتير وانا أصلا صبور، وهي بتاخد رأيي بس ما بتسمع لي“.

وأضاف: ”مفيش ولا عيب في كاتيا، هي كلها مميزات وكل العالم يعرفها، ما في شيء شوفته مش حلو“.

فيما قالت الفنانة اللبنانية: ”لو مين قالي أنا حلوة ومش مقتنعة يبقى مش هقتنع أنا بصمم على رأيي، بس فارس بيحب شغلي وبيشجعني، وستايله قريب من ستايلي، وده أول لقاء صحفي ليه على فكرة“.