بعد حوار "المساكنة".. سارة نخلة تتوعد دعاء فاروق وتامر أمين
Instagram

بعد حوار "المساكنة".. سارة نخلة تتوعد دعاء فاروق وتامر أمين

توعدّت الفنانة السورية المقيمة في مصر، سارة نخلة، مقدمة برنامج "فيس أوف"، كلا من الإعلامية دعاء فاروق والإعلامي تامر أمين، برد ناري في الحلقة المقبلة من برنامجها الذي يعرض على قناة "هي"، بسبب هجوم الأخيرين عليها على خلفية حوارها مع الفنانة بسنت النبراوي حول "المساكنة".

وفي التفاصيل، كان تامر أمين ودعاء فاروق قد هاجما سارة نخلة بعدما طرحت على ضيفة برنامجها في الحلقة الماضية بسنت النبراوي سؤالاً حول رأيها في "المساكنة"، وهو ما رفضته الأخيرة، حيث قالت: "المساكنة أولا حرام في الدين، لكن لو كانت مش حرام كنت هقول ده حقي إنى أعمل كده".

هذا الحوار حول المساكنة بين نخلة والنبراوي أثار غضبا واسعا عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وهو ما دفع دعاء فاروق وتامر أمين للهجوم على الفنانة السورية وضيفتها المصرية، حيث أكدت فاروق أن "المساكنة تعني الزنا"، وهذا أمر لا يمت لواقع المجتمع المصري بصلة.

بدورها، توعّدت نخلة عبر حسابها في موقع فيسبوك، أمين وفاروق برد ناري، خلال الحلقة المقبلة من برنامجها، مشيرة إلى أن دعاء فاروق، استغلت الجدل من أجل "ركوب التريند"، بينما لفتت إلى أن الإعلامي تامر أمين لم يكلف نفسه بمشاهدة الحلقة كاملة حتى يذكر ما هو مفيد.

وقالت نخلة: "سؤال المساكنة هو سؤالي والمذيعة هي أنا وبرنامج فيس أوف هو برنامجي وقناة (هي) هي بيتي؟؟ ولم أرد على التريند وقاعدة بتفرج وهرد في برنامجي برضه وقدام كاميرتي برضه على المذيعة دعاء اللي طالعة تنتقد وتهاجم من غير ما حتى تعذب نفسها وتتفرج على الحلقة".

وأضافت "كل إلى شافته خبر خبرين تلاتة مكتوبين إن بسنت النبراوي قالت ممكن أعمل مساكنة لو مش حرام. الأستاذة دعاء قرت الخبر وقررت إنها تهاجم وتركب تريند حتى قبل ما تشوف الحلقة وقال إيه إنتو بتتكلموا عن المساكنة كدا عادي؟!، طيب حضرتك إتفرجي الأول شوفي قولنا إيه، ولا في موجة وفي تريند الحق نفسي وأعلق بسرعة".

واستكملت: "أنا المذيعة اللي حضرتك بتهاجميها ومع ذلك فضلت ساكتة، ولكن النهاردة برضه أستاذ تامر أمين المحترم طلع يتكلم عن الموضوع وقال بسنت عليها هجوم عشان معرفش فين ومع مين حصل دا، طب برضو حضرتك ممكن تفتح الحلقة وتتفرج عشان تعرف اللي حصل.. المفروض إنك تذكر إلى شوفته بجد مش تقول معرفش فين وإمتى".

أضافت: "حق الرد هيكون في حلقتي يوم السبت إن شاء لله، على كل من يتطاول ويهاجم بدون أي سابق معرفة عن اللي بيحصل، وعلى فكرة الخمرة لو مش حرام كنا شربناها، ولحم الخنزير لو مش حرام كنا أكلناه، بس الحرام الأكبر إنك تغتابي حد، وتهاجمي حد وإنتي أصلا مالكيش حق".

وتابعت: "طالما حضرتك قلبك على الإعلام وخايفة عليه مني ومن أسئلتي بحب أقولك هناك من هم أحق بالمهاجمة دي، في مذيعات بتعلم الستات تبقى معندهاش كرامة وبتعلمها إزاي تبقى سجادة تحت رجلين جوزها يدوس عليها ساعة ما يحب، ليه حضرتك ماتكلمتيش وانتقدتي وهاجمتي؟، أنا عارفة ليه ومش هاقول دلوقتي إستنيني يوم السبت".

Related Stories

No stories found.
logo
فوشيا
www.foochia.com