حلا شيحة: "جوايا صوت داخلي".. وفنانة مصرية تطلب منها الدعاء
مشاهير أخبار المشاهير
21 نوفمبر 2022 19:03

حلا شيحة: "جوايا صوت داخلي".. وفنانة مصرية تطلب منها الدعاء

avatar مصطفى الحاج

شاركت الفنانة المصرية المعتزلة حلا شيحة، أحدث صورها، عبر صفحتها الرسمية على ”إنستغرام“، أطلت من خلالها بالحجاب الأسود، مرفقةً إياها بتساؤل تفاعلي لمتابعاتها من النساء حول ”الصوت الداخلي لدى الإنسان“.

وكتبت شيحة: ”كل واحدة فينا جواها أكيد صوت بيتكلم معاها، أو هي دايماً بتسمعه، أو بيفضل دايماً معاها… أنا الصوت ده بسمعه دايماً بيقولي انتي ممكن تبقي أحسن في كل حاجة“، ووجهت سؤالها للمتابعات: ”يا ترى إنتي إيه أعلى صوت جواكي؟“.

2022-11-65556

وتفاعلت الفنانة المعتزلة مع إجابات المتابعات عبر حسابها على ”إنستغرام“، وكانت من بينهن، الفنانة المصرية زينب إسماعيل التي طلبت من حلا شيحة الدعاء في تعليقها: ”وَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.. ديما الآيه دي بتيجي في ذهني كل ما اصر علي شئ وميحصلش… ربنا يثبتك يا حلا وأمانه لو افتكريني ادعيلي“.

وردت حلا شيحة على تعليق زينب إسماعيل: ”ادعيلي انتي كمان.. زينب يا جميلة انا فاكراكي دايماً وعمري ما انساكي حبيبتي انتي“.

وأكدت حلا شيحة أن المناجاة مع النفس أو الصوت الداخلي ذكرت في القرآن الكريم، والدعاء هو السلاح الأساسي في كل الأحول، وكتبت: ”أنا عندي أصوات كثيرة جداً بحس إن في جزء من النفس، والنفس دي قصة لوحدها حتي ربّ العالمين ذكرها في القرآن فالنفس دي قصة لازم نفهم انها بتمر بدرجات ومراحل وممكن تاخدنا تحت جداً لو سبناها تتحكم فينا وممكن تاخدنا فوق جداً لو ركبناها.. والدعاء سلاح خطير ومهم وأساسي في كل الأحوال“.

ورداً على متابعة كتبت للفنانة المعتزلة: ”لدي صوت بيقولي انتِ مش كده انتي كنتي أحسن وأقرب لله من كده“، كتبت حلا شيحة: ”ده أنا كمان.. خير الأمور أوساطها في كل حاجة… علشان سألت عن نفسنا علشان هي لما تتحكم ساعة تودينا وساعة ترجعنا يبقى انتصرت هي لكن لازم تحس إن صاحبها أقوى منها ومالك أمورها بشوية حزم بس برفق بردو وواحدة واحدة معاها لحد ما نصلحها“.