سمية الخشاب تحول صفحتها لمراجعة مناهج الطلبة.. وتتعاطف مع آمبر هيرد‎‎
سمية الخشاب تحول صفحتها لمراجعة مناهج الطلبة.. وتتعاطف مع آمبر هيرد‎‎سمية الخشاب تحول صفحتها لمراجعة مناهج الطلبة.. وتتعاطف مع آمبر هيرد‎‎

سمية الخشاب تحول صفحتها لمراجعة مناهج الطلبة.. وتتعاطف مع آمبر هيرد‎‎

أحدثت النجمة المصرية سمية الخشاب، حالة جدل، بعد أن حولت صفحتها الرسمية على "تويتر"، لتقديم شروح مفصلة لمادة الكيمياء والمواد العلمية، ومراجعات لبعض مناهج طلبة الثانوية العامة.

وتصدرت الخشاب، حديث المتابعين عبر موقع "تويتر"، بتقديمها إجابات الأسئلة الخاصة بامتحانات نهاية العام، وشرح بعض النقاط التي لا يفهمها الطلاب، ولقبها بعض المتابعين بـ "أحسن مُدرسة".

وكشفت الفنانة المصرية أنها قامت بالاستعانة ببعض الخريجين ذوي الكفاءة العالية؛ لمساعدة متابعيها على حل وشرح الأسئلة، وكتبت تغريدة: "أنا جايبه تيم كامل من أعلى الخريجين تحصيل وكرياتيفيتي عشان يساعدوني واجي أشرحلكم بطريقتي".

وأكدت النجمة المصرية أنه في حال استلمت مسؤولية وزارة التعليم، لاتخذت قرارا بإلغاء الامتحانات النهائية، والاعتماد على "أعمال السنة"، وكتبت: "أنا لو مسكت التعليم هلغيلكم الفاينلز دي وهخلي النجاح كله بأعمال السنة عشان عايزاكم فريش كدة".

ووجهت سمية الخشاب رسالة لطلبة الثانوية العامة، قائلة: "حبايبي اللي في ثانوية عامة، محدش يجي على نفسه خالص صحتكم بالدنيا ومش نهاية العالم ومتخلوش أي حد يؤثر بالسلب عليكم وتقدروا تثبتوا نفسكوا في أي مجال أو كلية مش شرط المسمى القديم بتاع كليات القمة ده مفيش قمة، اللي هيشتغل ويحب اللي بيعمله هيبقى في القمة".

واستعادت الخشاب ذكرياتها مع فترة الامتحانات، وشاركتها مع طلبة الثانوية العامة، وكتبت تغريدة: "أنا أيام الدراسة المادة اللي كنت بطلع مبسوطة منها ومقفلاها كانت المادة الوحيدة اللي بشيلها".

في غضون ذلك، قال معلقون إن الفنانة سمية الخشاب، حاولت استغلال مواقع التواصل الاجتماعي للانتشار والتواجد، خاصة أنها غير ظاهرة على الساحة الفنية خلال الفترة الأخيرة، وغيابها الطويل بعد وفاة والدتها.

على صعيد منفصل، أبدت الفنانة سمية الخشاب رأيها بقضية نجمي هوليوود آمبر هيرد وجوني ديب، معتبرة أن الأولى تعرضت لحملة هدفها تشويه صورتها، بعد خسارتها بالقضية، وكتبت: "آمبر هيرد مش سهلة، بس جوني ديب برضه مش سهل".

وتابعت: "شايفه حملة تشويه معموله عليها فكل حته، حتى لو هي إنسانة مش كويسه مش المفروض تتعرض للترهيب والتكسير والعنف اللي شافته ده، كان يطلقها ويطردها من بيته وخلاص".

Related Stories

No stories found.
logo
فوشيا
www.foochia.com