مبروك عطية يهاجم الشامتات بانفصال ياسمين صبري وأبو هشيمة: غيرانات
مشاهير أخبار المشاهير
06 مايو 2022 12:48

مبروك عطية يهاجم الشامتات بانفصال ياسمين صبري وأبو هشيمة: غيرانات

avatar سعد يوسف

انتقد الداعية المصري الدكتور مبروك عطية، أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر، الهجوم والشماتة التي تعرضت لها الممثلة المصرية ياسمين صبري عقب انفصالها عن زوجها رجل الأعمال أحمد أبو هشيمة.

وقال عطية في مقطع مصور خصصه لحادثة طلاق ياسمين وأبو هشيمة والتي تتصدر حديث الجمهور: ”الدنيا مقلوبة“.

وأضاف: ”تزوجا والزواج شريعة ربنا وأذيع أنهما تطلقا والطلاق شريعة ربنا.. إيه اللي يقلب الدنيا“.

وتابع مبروك عطية: ”جابلها خاتم في الأول بـ 3 ملايين جنيه.. كنتوا معاه في الفاتورة؟ ما جايز بربع مليون، هو النائب المحترم لو استشارني كنت هقوله 30 ألف حلو يا أبو حميد والباقي أكل بيه الغلابة طيب لو رد عليا وقالي أنا مطلع زكاتي كنت قولتله تصدق قالي متصدق أقوله إيه مش كفاية زكاة وصدقة أقوله كمان اتبرع بكل مالك؟“.

وواصلة حديثه بأسلوب منتقد: ”جابلها عربية بـ 10 ملايين، لو استشارني كنت هقوله كفاية عربية بنص مليون وكلها بتأدي الغرض والباقي ابني بيه مدرسة في بلدكم قالي باني 4“.

وأوضح عطية: ”لو رد عليا أقوله لا إحنا كنا معاه وهو بيجيب العربية بـ 10 ملايين ولا معاه وهو بيجيب الخاتم جابه لمراته أدى لمراته حقها نشيل من راسنا سواد نظرتنا لكل ذي مال من زمان“.

كما علق: ”غيرانة.. كان نفسك تبقي هي وتاكلي الصينية.. ياريت أكون هي وآخد أنا العربية مش آخد أبوهشيمة التاجر الناجح لا خالص هو السواد ناحية اللي معاه قرشين.. اللي معاه قرشين إحنا عايزينه يشحت.. اهدوا“.

واختتم حديثه: ”شايل طاجن ستك ليه عندك سواد ليه دع الملك للمالك ولا هو هيبطل جواز ولا هي هتبطل جواز وتبقى الدنيا جميلة“.

وتم الإعلان عن انفصال ياسمين صبري وأحمد أبو هشيمة مساء الأربعاء الماضي، فيما تعرضت الفنانة للهجوم من رواد مواقع التواصل بعد أن اعتبروا زيجتها هذه مبنية على ”المصالح“ وأنها ارتبطت به من أجل نقوده وثروته، إضافة إلى اتهامات أخرى جرى تداولها على لسان المعلقين وهو ما أثار غضب الداعية مبروك عطية.

وتعود النجمة المصرية إلى التمثيل مجددًا بعد غيابها لعامين متتالين. ووفق مصدر مقرب من أبو هشيمة، فإن هذا سبب خلافهما وانفصالهما بعد أن رأى رجل الأعمال أن الوقت ليس مناسبًا لزوجته حتى تعود إلى الفن، بل هناك ترتيبات أخرى على رأسها الإنجاب، لكن ياسمين أصرت على العودة إلى الساحة، وهو ما لم يلق ترحيبًا من زوجها ووقع الطلاق.