محمد رحيم يتوعد عمرو مصطفى: " وحياه ولادي ما هسيبك"
مشاهير أخبار المشاهير
01 مايو 2022 13:49

محمد رحيم يتوعد عمرو مصطفى: " وحياه ولادي ما هسيبك"

avatar خلدون ضامر

توعد الموسيقار محمد رحيم الفنان والملحن المصري عمرو مصطفى بعد تصريحات الأخير في برنامج ”حبر سري“، التلفزيوني، التي تسبب بحالة من الجدل والردود الغاضبة، كان من بينهم المطرب تامر عاشور.

وكان مصطفى قد صرح أنه يفرح كثيرا حينما يهاجمه رحيم؛ لأن الأخير يتسبب له في الضحك، ولكن هذا التصريح أثار غضب رحيم الذي توعد بالرد عليه.

ووثّق رحيم عبر حسابه الرسمي بموقع ”فيسبوك“ صورة من إنجازاته العالمية في مجال التلحين، وعلّق عليها برسالة غضب ضد عمرو مصطفى، قائلا: ”نهيتك ما انتهيت والطبع فيك غالب وديل ال (عمرو) ما يتعدل لو علقت فيه قالب مبقاش الا اللى بيطبلوا على ظهر الجيتار والمدعين يجيبوا سيره الملحنين العالميين اللي واخدين أعلى شهادات الاحتراف العالمية“.

أضاف الملحن المصري: ”وحياه ولادي ما هسيبك المرادي وهكشف حقيقتك وارجع حق كل الناس اللى جيت عليهم واذيتهم واللى انا ساكت عليه طول السنين اللى فاتت بجد هصدمك بيه أعوذ بالله من الغيره والحقد اللى جواك، من ناحيتي مش عايز تطلعني من دماغك ابدا طيب قابل بقى يا ملحن الترابيزه يا ابو كرد واحد يا جاحد“.

2022-05-Facebook-1-1

وتفاعل عمرو مصطفى مع هجوم زملائه عليه بصورة نشرها يظهر فيها وهو يضحك، وعلق عليها قائلا: ”وأنا بتفرج عليهم بعد الحلقة“.

وكانت مدربة الأسود أنوسة كوتة، زوجة الملحن محمد رحيم، قد سبقت زوجها بالرد على مصطفى، وكتبت: ”وبيقولك (رحيم لما يعرف حيفرح)، لا بالعكس هيقرف، وبيقولك (بيضحكني)، معرفش عامل فيها ياسمين صبري ليه، وبيقولك (نادر عبدالله شاعر بيقول كلام تقيل)، فعلا ومش أي حد يعرف يلحنه بس انا عارفة انك بتحب الكلام الركيك اللي زي لحنك“.

وأضافت: ”بيقولك (هاني شاكر بيقولك متغنيش) وزود عليهم عمرو دياب لما قالهالك على المسرح، وبصراحة مقدرش أكمل حلقة بالسذاجة دي و٢٠ دقيقة عليا كفاية.

وكان مصطفى، هاجم عدد من الشعراء والملحنين والموزعين الموسيقيين، وتحدث عن الملحن محمد رحيم، مؤكدا أنه يضحك كلما هاجمه الأخير، وقال ساخرا إنه ذكر اسم محمد رحيم لأنه سيسعد بهذا.

وعلق عمرو مصطفى: ”ألحان محمد رحيم تتميز بمزيج من الفن الشعبي وأنا أحب ألحانه جدا، ونادر جدا إني أذكر اسم ملحن وهو هيفرح أوي“.

تابع: ”محمد رحيم بيضحكني جدا؛ وذلك بسبب مهاجمته التي ينشرها عبر مواقع التواصل الاجتماعي، أنا بعمل كدة عشان يهاجمني ويضحكني، وهذه ليست سخرية وده حقيقي“.