هشام مليجي يكشف سبب خلافه الحقيقي مع رانيا شاهين.. وعدم زواجه
مشاهير أخبار المشاهير
21 مارس 2022 19:59

هشام مليجي يكشف سبب خلافه الحقيقي مع رانيا شاهين.. وعدم زواجه

avatar مصطفى الحاج

كشف الفنان المصري هشام مليجي، سبب غيابه، كما تحدث عن الكثير من الأمور المثيرة للجدل بعد غياب فترة طويلة عن الساحة الفنية والإعلامية.

وتطرق مليجي في بداية حديثه عن أزمته مع صديقته الفنانة رانيا شاهين، بعد أن أعلنت نيابة عنه أنه مصاب بالاكتئاب بسبب عدم الاستعانة به في بعض الأعمال الفنية مؤخراً.

وأكد الفنان في حوار تلفزيوني أن رانيا شاهين، أقدمت على هذا الفعل عن حسن نية، وقال: ”رانيا بنت جدعة وبمئة راجل، وبتعمل ده من زمان ومع كل أصحابها مش أول مرة تعمله، لكن خانها التعبير بحديثها عن اكتئابي، وكلمة مكتئب دي كلمة خطيرة، ده مرض، هو ده اللي دايقني“.

وأشار مليجي إلى أن صداقته مع رانيا شاهين، ممتدة قبل أن يتعرف عليها في المجال الفني، وقال: ”دي جارتي قبل ما تبقي زميلة.. بنت لطيفة وشيك وجدعة، وعملت كده معايا من 6 سنوات، وقلتلها من فضلك بلاش تتكلمي عني وعن حياتي الشخصية، لأنه أنا مبسوط ومين اشتكالك، بس هي الحتة دي اللي ضايقتني“.

وحاول الفنان المصري تصحيح بعض المعلومات الخاطئة المنتشرة عنه، وأولها اسمه، قائلاً: ”أنا اسمي هشام محمد مليجي، والناس فاكرة أن الفنان الراحل محمود المليجي من عائلتي، وهذا ليس صحيحاً، أنا مليجي بدون ألف التعريف، ولما الناس تقول المليجي، أنا بتظلم“.

وكشف هشام عن عدم زواجه حتى الآن، بالرغم من وصوله إلى العقد الخامس من عمره، وقال: ”لم أتزوج من قبل، والموضوع ده كبير… مفيش نصيب، ومكنتش فاضي، كان في معجبات كتير بعد فيلم صعيدي في الجامعة الأمريكية، ودلوقتي بيقولوا لي إنت كنت الكراش بتاعي.. إيه كنت دي؟! مايصحش يعني“.

وأضاف الفنان المصري: ”أنا لسة بكون نفسي… هنالك خطأ شائع عن الزواج، وهو أن الزواج يجب أن يكون مبنياً على الحبّ فقط، لكن في الحقيقة، الزواج ده اشتراك ما بين تنين عايزين يعملوا أسرة، يلزمه التشارك في الأفكار والأهداف، حاجات تانية غير الحبّ والحاجات دي“.

وأشار هشام مليجي إلى أن الشكل الخارجي لا يعول عليه، وليس أساسا باختياراته لشريكة حياته، وقال: ”ممكن شخص وسيم ولابس شيك بس ميسواش حاجة، وممكن حد يكون على قد حاله وتلاقي الحب كله جواه.. الشكل مش مؤشر لحاجة“.

وعن نظريته حول الزواج، أكد هشام مليجي أن الزواج من أهم القرارات الحياتية التي يتخذها الإنسان، لذلك ”لازم الواحد يأجله آخر حاجة في حياته“، بحسب تعبيره.

وأجاب عن سؤال ”نفسك يكون عندك أطفال“، وقال: ”دي حاجة مش بتاعتبي، هو أي حد بيتجوز بجيب أطفال، المجتمعات عموماً عايزة مواطن ممنهج، وأنا رفضت أبقى نمطي“.

وأوضح الفنان المصري أنه اتجه للمجال الموسيقي في الفترة الأخيرة، وصرح: ”في شعراء كتير بيكلموني عشان ألحن كلماتهم، بس أنا بقولهم لسة ما دخلتش بمود الكلام، وأنا كهشام مش عايز أبقى نمط في المجتمع، أنا حر“.