حمو بيكا وحسن شاكوش يدخلان في نوبة بكاء على الهواء.. ونقل الأول للمستشفى
مشاهير أخبار المشاهير
12 فبراير 2022 7:40

حمو بيكا وحسن شاكوش يدخلان في نوبة بكاء على الهواء.. ونقل الأول للمستشفى

avatar سعد يوسف

دخل مؤديا المهرجانات حسن شاكوش وحمو بيكا في نوبة بكاء على الهواء مباشرة، بسبب إيقافهما عن الغناء من قبل نقابة المهن الموسيقية التي يرأسها الفنان المصري هاني شاكر.

وأعلن حمو بيكا لدى ظهوره رفقة زميله شاكوش عبر برنامج كلام الناس الذي يعرض على قناة ”إم بي سي مصر“، أنه لن يتقدم لاختبارات الصوت التي وضعتها؛ لأن هناك مؤدين آخرين يعانون من نفس مشكلته (صوتهم غير جميل) ولم يتم إلزامهم بالاختبار.

وأكد أنه على استعداد للاعتزاال في حال استمر الظلم عليه، قائلا ”أنا مستعد اعتزل دلوقتي، حرام عليكو أنا هموت وكفاية ظلم، وفيه ناس صوتها مش حلو ونجحت في اختبارات نقابة المهن الموسيقية.. إشمعني أنا؟ هطلع أصرخ في الشارع“.

بدوره، كشف حسن شاكوش، أن والدته مصابة بمرض السرطان، مؤكدا أنه لم يكن يريد أن يخبر بذلك أحدا حتى لا يتم اتهامه بالمتاجرة بمرض والدته من أجل استعطاف الناس والمسؤولين للسماح له بالغناء.

وقال شاكوش خلال البرنامج ”والدتي مصابة بالسرطان ومكنتش عايز أقول علشان محدش يفتكر إني بتاجر بمرضها، وحزينة عليا من بعد أزمتي الأخيرة ومنعي من الغناء“.

وأضاف ”أنا زعلان عشانها هي، عشان أي حاجة بتحصل بتتضايق، وهي أصلا مريضة، ومينفعش أتكلم في الكلام ده“.

وتحدث شاكوش كذلك عن سبب عدم تصالح حمو بيكا وعمر كمال، حتى الآن، مؤكدا أن ذلك يعود إلى ضغط العمل خارج البلاد؛ إذ قال ”ضغط الشغل وسفرنا بره كتير، ومكنش فيه وقت نتجمع، ولما سافر معانا السعودية كانوا بيتكلموا عادي“.

وعلق حمو بيكا على مسألة عدم تصالحه مع زميله عمر كمال، قائلا: ”لما نزلت بوست عن عمر كمال، شاكوش قالي امسحه، وسمعت كلامه ومسحته، بس مش بكلمه، هو مفيش حاجة ما بينا، بحب الخير للكل“.

وعقب البرنامج تعرض حمو بيكا لوعكة صحية، حيث نشر القائمون على صفحته الرسمية في موقع فيسبوك، صورة له وهو مدد على سرير الشفاء داخل المستشفى، مُعلقين بالقول: ”ادعوا لـ حمو بيكا يقوم بالسلامة يا جدعان.. وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب“.

ولاحقاً، أضاف القائمون تعليقاً جاء فيه ”بجد شكراً جداً للناس اللي بتتنمر والناس اللي شمتانه والناس اللي فرحانه في المرض.. بدل ما تدعو لحمو دعوه كويسه وتتمنوله يقوم بالسلامة .. بتتنمرو عليه وشمتانين فيه .. بجد عمرنا مهنرتقي ابداً ولا هننضف ولا نعرف نتمني الخير للناس ابداً .. الحقد والغل والغيره بقو مسيطرين علي البشر بطريقة غريبه .. حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد بيعمل كدة بجد“.

2022-02-273674000_5127149287305173_2780868439241802770_n