يوسف الشريف يرفض "ملامسة الفنانات"....

أخبار النجوم

يوسف الشريف يرفض "ملامسة الفنانات".. و "زملاء المهنة" يتدخلون

أحدث الفنان المصري يوسف الشريف جدلا واسعا عقب تصريحات أدلى بها في مقابلة تلفزيونية عند سؤاله بشأن ما أثير حول رفضه ملامسة الفنانات تفسيرًا لمشهد ورد في الحلقة الـ20 من مسلسل "النهاية" الذي عُرض في دراما رمضان الماضي، حيث أوضح أنه يرفض المشاهد الساخنة والأحضان والقبلات ويضع بنودا في التعاقدات تنص على ذلك. وأبدى الكثيرون امتعاضا لأسلوب الطرح الذي أورده يوسف الشريف، وفتح البعض النيران عليه، معتبرين إياه متاجرًا بتلك القضية إلى أن صار الأمر مسألة أخلاق بل وتم اتهامه بأنه بتلك التصريحات يسيء إلى أصدقائه الفنانين الذين يظهرون في مشاهد ساخنة وقبلات وأحضان، وهو ما تسبب في غضب للفنان

أحدث الفنان المصري يوسف الشريف جدلا واسعا عقب تصريحات أدلى بها في مقابلة تلفزيونية عند سؤاله بشأن ما أثير حول رفضه ملامسة الفنانات تفسيرًا لمشهد ورد في الحلقة الـ20 من مسلسل "النهاية" الذي عُرض في دراما رمضان الماضي، حيث أوضح أنه يرفض المشاهد الساخنة والأحضان والقبلات ويضع بنودا في التعاقدات تنص على ذلك.

وأبدى الكثيرون امتعاضا لأسلوب الطرح الذي أورده يوسف الشريف، وفتح البعض النيران عليه، معتبرين إياه متاجرًا بتلك القضية إلى أن صار الأمر مسألة أخلاق بل وتم اتهامه بأنه بتلك التصريحات يسيء إلى أصدقائه الفنانين الذين يظهرون في مشاهد ساخنة وقبلات وأحضان، وهو ما تسبب في غضب للفنان المصري الذي أكد أن تصريحاته تم تحريفها.

وكتب العديد من المتابعين عبر مواقع التواصل الاجتماعي تدوينات مهاجمة للفنان يوسف الشريف، من بينها ما كتبته نهى وجيه قائلة: "والله ياجماعة عبلة كامل مش هتلاقي ليها مشاهد فيها أحضان أو قُبلات بس في مشاهد ليها فيها تلامس عادي يعني لانه ضروري في الدراما.. بس عمرنا ما شفناها طلعت بتتاجر بالكلام ده كل شوية .. بالإضافة إن عبلة كامل عبقرية تمثيل وعظيمة.. لكن صاحبنا التاني ده قارفنا ليل نهار بأخلاقه العظيمة اللي مفيش منها .. ده غير إنه حمار مبيعرفش يمثل اساسًا".

والله ياجماعة عبلة كامل مش هتلاقي ليها مشاهد فيها أحضان أو قُبلات بس في مشاهد ليها فيها تلامس عادي يعني لانه ضروري في...

Posted by Noha Wagih on Saturday, June 27, 2020

وكتب محمد عبدالرحمن بطريقة تحمل الإسقاط على حديث يوسف الشريف فقال: "وفي حال حصلت مخالفة من ممثلة بالغلط المخرج بيصفر وبتتحسب لمسة يد ها ها ها".

وفي حال حصلت مخالفة من ممثلة بالغلط المخرج بيصفر وبتتحسب لمسة يد ها ها ها

Posted by Mhmd Abdelrahman on Saturday, June 27, 2020

وغرّد عمر سكر قائلا: "معرفش إزاي الناس مش شايفة متلازمة (أنا أحسن منكم) اللي عند يوسف الشريف ومبنهرين بعلاقته بربنا اللي بيمسحها في وشنا كل فترة .. إنت بتعمل كده عشان تاخد حسنات ولايكات؟ الاتنين؟".

وكتب مصطفى عمار قائلا: "أزمة يوسف الشريف مش في رأيه اللي أنا بحترمه لأنها حريته الشخصية لكن أزمته عندي أنه قرر يستخدم قناعاته عشان يجذب مزيد من الشابوهات .. مختتمًا: سيب الناس تعرف قناعاتك وأخلاقك من شغلك وسلوكك ودعمك لمجتمعك كفاية قشور فاضية".

أزمة يوسف الشريف مش في رأيه الي أنا بحترمه لأنها حريته الشخصية لكن أزمته عندي أنه قرر يستخدم قناعاته عشان يجذب مزيد...

Posted by Mostafa Ammar on Saturday, June 27, 2020

من جانبه استنكر يوسف الشريف تحويل تصريحاته بشأن كلمة المشاهد الساخنة إلى ملامسة النساء، رغم أن السؤال الذي طُرح عليه من جانب الإعلامي رامي رضوان يتناول ما أثير حول مشهد مسلسل "النهاية" ورفضه ملامسة النساء، مطالبًا الجميع بافتراض حسن النية بل واتهم حسابا مزورا عبر مواقع التواصل الاجتماعي بالترويج لهذا التصريح.

ودوّن يوسف الشريف تغريدة له عبر حسابه في موقع "تويتر" قال فيها: "مش عارف إزاي كلمة (المشاهد الساخنة) اتحولت لـ(ملامسة النساء) عمومًا لازم نفترض حسن النية وطبعًا المشهد ده أصلًا ملوش أي علاقة بالكلام ده.. ده مشهد عادي جدًا وتخيل إن كل الدوشة دي بسبب تصريح من حساب مزور.. كذبوا الكذبة وصدقوها".

وتدخل عدد من الفنانين للحديث عن تلك التصريحات، بعضهم كان داعمًا للفنان يوسف الشريف، وآخرون انتقدوه واتهموه بادعاء الفضيلة، بينهم الشاعر الغنائي أمير طعيمة، الذي كتب عبر حسابه على "تويتر" قائلا: "بتوع حرية الرأي واللي دائما بيدافعوا عن كل اللي يغضب ربنا، بيهاجموا الراجل اللي عايز يرضي ربنا في شغله وبيرفض تقديم ما يخدش الحياء في أعماله، وأصلا ما فرضش رأيه على الآخرين .. هو فقط مختار لنفسه طريق مريحه وناجح فيه، يا جدعان النفس اللي بيخرج منك ممكن ما يرجعلكش، ما تبقوش كده".

وكتبت الفنانة آيتن عامر تغريدة لها عبر حسابها في "تويتر" قائلة: "بصراحة متضايقتش خالص من انترفيو ⁧‫يوسف الشريف‬⁩ ‏وبصراحة مش فاهمة الدوشة دى كلها ليه انت حر ما لم تضر بس كدة، ومعتقدتش إنه ضر حد بمعتقداته أو قناعاته ‏شابوه يا عّم".

وكتب الفنان كريم فهمي قائلا: "الراجل ده أنا بحبه وبحترمه في العموم مخلص ومجتهد وحر في رأيه ويحترم".

https://www.instagram.com/p/CB9Mb26Jlgq/

وكتبت الفنانة ناهد السباعي تعليقا على صورة ظهر فيها يوسف الشريف وزوجته الكاتبة إنجي علاء والإعلامي رامي رضوان، قائلة: "هو ليه الناس بتطالب بالحرية الجنسية للشواذ، وتنتقد راجل رافض المشاهد الساخنة لأسبابه الخاصة، دي حرية شخصية ودي حرية شخصية مش عجبك متتفرجش عليه ومتشتغلش معاه وفي الآخر شابووه يوسف الشريف".

هو ليه الناس بتطالب بالحرية الجنسيه للشواذ وتنتقد راجل رافض المشاهد الساخنة لاسبابه الخاصه دي حريه شخصيه ودي حريه شخصيه مش عجبك متتفرجش عليه ومتشتغلش معاه وفي الاخر #شابوووووه #يوسف_الشريف #النهاية

Posted by Nahed ElSebai on Saturday, June 27, 2020

وقال الفنان محمد أنور في منشور له عبر حسابه على "إنستغرام": "على إيه كل الهري والكلام الفاضي وقلة الأدب اللي حصلت عشان الراجل ده قال إنه عنده مبدأ معين هو إنه ضد المشاهد الساخنة أو الأحضان والبوس والكلام ده لأنه ببساطة بيخاف ربنا ومش عاوز يغضبه...".

وأضاف محمد أنور: "فجأة كل الناس شايفاه رجعي ومتخلف ومش فنان وناس قالوا ده إخوان وناس قالت طب روح حجب مراتك الأول.. مختتمًا: "وقال إنه فيه ممثلين كتير زيه أصلا مش بيحبوا يعملوا ده أو ندمو أصلا على أعمال هما قدموها في البداية وبعدين شافوا إنه ماينفعش إنه يعمل كده تاني".

https://www.instagram.com/p/CB9Q9QXpsMA/

وتضامن مع الفنان هشام ماجد فقال في منشور عبر حسابه على "فيسبوك": "في بعض الناس سواء شغالين في المجال الفني أو صحفيين أو ناس عادية استغلوا الكلام اللي قالوا يوسف الشريف في برنامجه مع رامي رضوان وابتدوا يهاجموه وقاموا ناشرين حاجات لأفلام قديمة عملها عشان يثبتوا انه كان بيعمل الحاجات دي عادي وإنه يعني كده بيدعي الفضيلة وكده.. الفصيلة دي من البني آدمين هما تاني (....) حاجة بعد كورونا".

في بعض الناس سواء شغالين فالمجال الفني او صحفيين او ناس عادية استغلوا الكلام اللي قالوا يوسف الشريف في برنامجه مع رامي...

Posted by Hesham Maged on Saturday, June 27, 2020

وانتقده المخرج مجدي أحمد علي قائلا في منشور له عبر "فيسبوك": "أنا كمان يامحمد مكنتش عايز أتكلم في الموضوع لكن استفزني الكلام عن حرية الرأي والتعبير.. تعبير إيه إنت ممثل.. جزء من عمل فني له قواعد وأسس أهمها إنه التمثيل مش واقع وإنما حاله للتأثير في مشاهد".

وأضاف قائلا: "الكلام كده بقى شبه كلام المشايخ اللي قالوا ان الجواز السينمائي جواز صحيح شرعًا وبعدين انت ممثل خاضع لشروط العمل الفني ليس من حقك فرض شروط من خارجه إذا كان من حقك أصلًا أن تتدخل في عمل من صلب مهنة المؤلف والمخرج مبدعا العمل الأصليين.. ما علاقة كل هذا بحرية الرأي".

واختتم قائلا: "وهل على مخرج يحترم نفسه أن يستبدل مشهد لأب يحتضن ابنته الغائبة لإن الأب (الممثل) قرر إن ابنته (الممثلة) ليست ابنته في الحقيقه أو إن هذا هو رأيه في الفن .. ما هذا الهراء .. أنا مش مصدق أصلا إني بناقشه".

انا كمان يامحمد مكنتش عايز اتكلم في الموضوع لكن استفزني الكلام عن حرية الرأي والتعبير..تعبير ايه انت ممثل ..جزء من عمل...

Posted by Magdi Ahmed Ali on Sunday, June 28, 2020

واعترض الفنان خالد سرحان على تصريح يوسف الشريف فكتب في منشور له عبر "فيسبوك" قام بحذفه لاحقًا وجاء فيه: "اعترض على تصريح الزميل المحترم حاجة زي دي خليها بينك وبين نفسك لأن ممكن جدًا تسيئ لزملائك، وتتفهم بكذا معنى.. وممكن تبان أنه تصريح الهدف منه الاثارة انت فنان أكبر من كده بكتير المفروض ميفوتكش الحاجات دي وزملائك محترمين على فكره مش أنت بس المحترم".

ويأتي هذا الجدل بعد حديث رواد مواقع التواصل الاجتماعي عن مشهد ظهر فيه "زين" وهي الشخصية التي جسدها في مسلسل "النهاية" وهو يُضرب بالنار وكان من المفترض أن تقوم "صباح" التي جسدتها الفنانة المصرية سهر الصايغ، بنقله والجري نحوه إلا أنها نقلته في سيارة دون ملامسته وهو ما أثار جدلًا كبيرًا في هذا الشأن.

يُذكر أن يوسف الشريف قام ببطولة مسلسل "النهاية"، وعرض في رمضان الماضي وهو مسلسل من فكرته وسيناريو وحوار عمرو سمير عاطف، وإخراج ياسر سامي، وشارك في بطولته عمرو عبد الجليل، وأحمد وفيق، وسهر الصايغ، وناهد السباعي، ومحمود الليثي، وسوسن بدر.


 

قد يعجبك ايضاً