أخبار المشاهير

17 فبراير 2022

ريهام سعيد: بتحارب بشدة في كل مكان.. وتمنيت لقاء السيسي لأشكو له

أثارت الإعلامية المصرية المعتزلة، ريهام سعيد، جدلا على مواقع التواصل الاجتماعي، بعد نشرها تدوينة عبر حسابها في فيسبوك، انتقدت فيها الأشخاص الذين حاولوا تصدير أفكار خاطئة عنها.

وقالت ريهام سعيد في التدوينة التي انتقدت فيها أيضا الأخبار التي تنشر عنها "حسبي الله ونعم الوكيل في كل مفتري وفي كل أفاق ساهم انه يقضي على مجهود سنين طويلة.. حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد ساهم انه يصدر فكرة غلط عني وعن شخصيتي".

وأضافت: "حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد ساهم أنه يصدر فكره غلط عني وعن شخصيتي، حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد جاب سيأتي عشان يشدني لمشكلة وأطلع في الآخر بتاعت مشاكل لما يكون ليه رد فعل، حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد غلط في من غير سبب عشان كل ذنبي أني نجحت".

وأشارت إلى أن هناك من تسبب لها في المشاكل في حياتها، وعلقت: "حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد وقفت جنبه واتخلى عني في وقت شدة وعارفاهم بالاسم ومش هنسى، حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد ما يعرفنيش وقال كلمة وحشة عني، حسبي الله ونعم الوكيل في كل صحفي كتب خبر في عز أزمتي عشان يقضي على شغلي واسمي، حسبي الله ونعم الوكيل في الي اتسبب أن أطفال ماتت كل ما كان البرنامج بيقف، حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد كتب بوست شتيمه عن جهل لما سمع وماشافش المهم أن كل دول فاهمين أنهم انتصروا غلطانين".

كما هاجمت ريهام سعيد من تسببوا في اعتزالها؛ إذ قالت: "أنا صحيح اعتزلت لكن انتوا كل يوم بتعرفوني قد ايه أنا ناجحة ومهمة وشاطرة، عرفتوني قيمة الحياة الحقيقية وهي الزوج و العيله والأولاد عرفتوني أن المتعة الحقيقية في طاعة الله وعبادته شكرا لكن اوعوا تستهونوا بحسبي الله ونعم الوكيل والله الحق راجع والأذى راجع تالت ومتلت. اما بقي الي رماني في السجن ظلم ده حسابه عند ربنا عسير انا ام سبت ابني عنده شهر من غير رضاعه من غير ما أعمل أي حاجة".

وكشفت: "انا بتحارب بقالي 6 سنين ولسه بتحارب بشده في كل حته حتى في التمثيل معرفش ليه ومن مين. كل مره يموتوني فيها كنت بقوم عشان اولادي عشان تعبي وعشان الحق يا رب يا رب يا رب أشوف حقي راجع من كل الي ظلمني قبل ما أموت. كان نفسي اشوف الريس وأقول له أد إيه أنا أتظلمت وكنت مستنيه إني أتكرم وأشارك اكتر في تعمير البلد. مفيش حاجه كبيره علي ربنا. كل تهمتي اني نجحت انا اسفة".

وحظي منشور ريهام سعيد بتفاعل كبير؛ إذ سجل أكثر من 30 ألف شخص من متابعيها إعجابهم به، فيما بلغ عدد التعليقات عليه نحو 10 آلاف تعليق، مع مئات المشاركات.

وجاء من ضمن التعليقات "هي دي ضريبة النجاح يا ريهام وربنا معاك إن شاء الله يردك حقك"، "حسبي الله ونعم الوكيل ربنا يردلك حقك متزعليش ربنا اسمه العدل حقك راجع راجع"، "حبيبتي ربنا كبير ويعوضك خير ان شاء الله"، "ربنا يرجعلك حقك ربنا يصلح حالك يارب ويعوضك خير وممكن تكملي الخير حتى بعد اعتزالك ربنا يصلح الحال يا رب".




يذكر أن برامج ريهام الإعلامية أثارت سخطا وزوبعات أكثر من مرة بسبب اتهامها بعدم المهنية واستغلال الشخصيات التي تغطيها، وفبركة قصص إعلامية، وحُكِم عليها بالسجن في أكثر من قضية منها سب الفنانة زينة، وقضية فتاة المول.