أخبار المشاهير

6 يوليو 2021

ميار الببلاوي تفضح تصرف الأطباء معها بعد كسر أصابع قدمها

كشفت الفنانة والإعلامية المصرية ميار الببلاوي عن كواليس علاجها وتصرف الأطباء معها بعد أن ذهبت إلى المستشفى إثر تعرض أصابع قدمها للكسر بعد سقوط "دولاب" على قدمها.

وقالت الببلاوي: "شفت وجع لا يحتمل.. ربنا ما يكتبه على حد"، لكنها طمأنت الجمهور على حالتها الصحية وعلقت: إنها ما تزال تلزم الفراش لليوم الثاني على التوالي ومن دون حركة، "الأطباء قالوا لي مينفعش أمشي على الأرض خالص".

كما وجهت الشكر إلى زملائها وجمهورها، لدعمهم الكبير لها، خلال اليومين الماضيين: "بقيت مكسوفة من الناس أوي، عشان أخباري كلها عن مرضي وبس، خايفة أكون بصدر لهم طاقة سلبية، والله ده غصب عني مش بإيدي".

وقالت الببلاوي إن سقوط "ضرفة الدولاب" على قدمها، تسببت بكسر 4 أصابع.



وأضافت: "حصل لي نزيف جامد جدًا، خصوصًا إني باخد علاج سيولة عشان القلب، وده زود النزيف أكتر، وكنت لابسة بيجامة في البيت عادي، واضطريت إن ألبس إسدال وأنزل على المستشفى بسرعة".

وتابعت: "أول ما وصلت المستشفى، لاقيتني باتعامل عادي جدًا، رغم إني كنت بنزف، وقالوا استني طبيب الجراحة لسه هيجي بعد 5 ساعات"، وبينت: "خلعت الماسك اللي كنت لابساه، وقلت لهم أنا ميار الببلاوي ها تتعدلوا معايا ولا أعمل إيه؟".

واستطردت: "الدكاترة كانت بتتعامل معايا عادي، وقالوا لازم نستنى دكتور الجراحة هيجي الساعة 4، وكنا وقتها الساعة 11 الظهر.. يعني لسه هستني 5 ساعات.. قلت لهم هاعمل لايف حالًا وأقول اللي بيحصل معايا.. ده أنا بموت"، مضيفة: "لاقيت الموضوع اختلف تمامًا وخدت بنج وعالجوني.. والدكتور اللي كان هايجي بعد 5 ساعات جه في خلال 10 دقايق.. معرفش ليه بيعملوا كده؟".

من جهة أخرى فرض موقع "فيسبوك" قيودا على مشاهدة الصور والفيديو الخاص بإصابة ميار الببلاوي، وصنفها بالمحتوى الصادم والعنيف والذي لا يلائم أصحاب المشاعر الحساسة، كما تم وضع قيود على إعادة تضمين المنشور.



وسبق أن تعرضت ميار لأزمة صحية طارئة، وروّج البعض أنها تعاني من مشاكل خطيرة في القلب، وخرجت ميار عبر بث مباشر بحسابها بموقع الفيسبوك لتؤكد أن بعض المواقع تداولت أخبارا خاطئة، حول معاناتها من مشاكل في القلب، موضحة أنها خضعت لعملية جراحية نسائية، تشعر بالخجل من قولها، مُعلقة: "اعفوني أقول هو إيه حاجة شخصية نسائية".