أخبار المشاهير

8 ديسمبر 2020

ريهام سعيد تعتذر عن حلقة الثعلب: مش هغلط تاني

قدمت الفنانة والإعلامية المصرية، ريهام سعيد، اعتذارها على حلقة صيد الثعالب التي أثارت غصبًا واسعًا على مواقع التواصل الاجتماعي، وتسببت في التحقيق معها من قبل المجلس الأعلى للإعلام.

وكتبت ريهام عبر حسابها في إنستغرام منشورًا مطولًا قالت فيه: "على أد ما زعلت إني اتهاجمت واتجرحت كتير فرحت أوي أن ناس كتير بقت رحيمة بالحيوانات، أنا بعتذر على أي مشهد في إساءة لأي حد وخصوصا الناس المهتمة بالرفق بالحيوان".

وخاطبت ريهام من تسببت في غضبهم بالمشهد ومن يتهمها بباحثة شهرة قائلة: "بعتذر إني تسببت في أي أذى لأي حد فيكوا لكن لازم تكونوا متأكدين إني اشتغلت واجتهدت وتعبت لمدة 18 سنة وأكيد مش محتاجة أي شهرة ولا مشاهدة، الهدف الوحيد هو تقديم محتوى محترم صادق ومفيد".

وحول سبب اختيار موضوع الثعالب قالت: "كنت عايزة أسلط الضوء على مهمة الصيد اللي موجودة في كل أنحاء العالم بمميزاتها وعيوبها.. حبيت أقدم الحقيقة وأزود معلومة جديدة هي دي نيتي بس".

وتابعت: "أي اتهامات أنا هرد عليها الحلقة الجاية لكن المهم دلوقتي إن محدش يزعل مني لأن أكيد كل إللى اتقال ده مش حقيقة.. أنا عايزة أعيش في سلام وكفاية مشاكل.. نفسي اللي بيهاجموا وعمرهم ما اتفرجوا على البرنامج يبتدوا يتابعوا يمكن تشوفوا أد إيه بنتعب وأد إيه حريصين إن إحنا نقدم أحسن حاجة".



ومضت تقول: "أنا آسفة مرة تانية والمرة اللي جاية هاحط في الاعتبار إن ساعات الحقيقة ممكن تجرح، وعد مش هانغلط تاني".

وكانت ريهام قد أثارت الجدل بعد إذاعتها حلقة عن صيد الحيوانات في برنامجها صبايا الخير على قناة النهار، بسبب الطريقة الوحشية التي تعامل بها الحيوانات، مما أصدر المجلس الأعلى للإعلام قرارًا بوقف بث البرنامج لحين التحقيق معها.

ورصدت ريهام سعيد في الحلقة كيفية اصطياد الذئاب والثعالب، وربطها بطريقة محددة لمنعها من الهرب، الأمر الذي أثار غضبًا ضد مقدمة البرامج المصرية.

وبعدها مثلت ريهام الإثنين للتحقيق، ووافق المجلس من جديد على بث البرنامج، ولكن وفقًا للمعايير الواجب العمل بها، دون إثارة للجدل أو استفزاز مشاعر المشاهدين.

من جهتها قامت شبكة قنوات "النهار" المصرية برفع الحلقة من جميع قنواتها للتواصل الاجتماعي، وتقدمت باعتذار للمشاهدين. لكن عددًا من المحامين رفعوا قضايا ضد سعيد، وطالبوا بوقف برنامجها.