أخبار المشاهير

26 أغسطس 2019

شقيق تامر شلتوت يكشف حقيقة تعنيف الأخير لابنه المُتبنى: الولد كان عمل حاجه كبيره!

تصدر اسم الفنان والمذيع المصري تامر شلتوت عناوين آخر أخبار المواقع الإلكترونية والصحافة في مصر، وذلك بعد اتهامه بالاعتداء على ابنه بالتبني.

وكشفت هذه المواقع أن شلتوت قام بضرب ابنه 5 سنوات خلال تواجدهما في أحد المسابح بطريقة استفزت إحدى النساء هناك، والتي حاولت التدخل لتهدئة الفنان المصري الذي قام بالصراخ في وجهها ورفض تدخلها.

هذه المرأة سجّلت الواقعة مُستغلةً أن شلتوت شخص مشهور، ونشرت ما حصل عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وكانت المفاجأة أن الطفل الذي ضربه شلتوت هو ابنه بالتبني.



هذا الأمر دفع وزارة التضامن الاجتماعي للتدخل وسحب الطفل من شلتوت وتحويله للتحقيق.

ورد شلتوت على هذه الاتهامات عبر صفحة شقيقه عمر قائلًا: "والله يا جماعة مش عارف اقول ايه، عشان بس مطولش الولد كان عمل حاجه كبيره مايسكتش عليها من غير ما اقول ايه هيا عشان الولد داخل شهر ٩ المدرسهة ومش اظرف حاجه ان زمايله يعرفوا حاجه زي كده في اول سنه ليه فباباه كان بيعنفه بناء على تكرار الموضوع واستشاره الدكتور، جات واحده ست عملت فيها المصلحه الاجتماعيه والام المثاليه لسنه٢٠١٩ تدخلت بمنتهي قله الذوق بدون اي حق ومن غير ما تعرف الموضوع و بتزعق وتتخانق ف تامر رد قالها لو سمحتي متدخليش ده ابني وبربيه، فازاي بقي النجم والاعلامي المشهور يحرجها قدام الناس فقررت انها تردله الاحراج و تتشهر بالمره ماهو الموضوع مش هيعدي كده بلوشي وبالمرة تملي شويه من عدم اهتمام المجتمع ليها و تبقي حديثه المجالس وأهو كله بحسابه ازدي بثوابه!! انا مش هقول الولد بيتعامل ازاي ولا هقول بيجيله ايه ولا واتقدمله في مدرسه ايه ولا بيتمرن ايه وفين ولا هقول بياخد كورسات ايه ولا كل ويك اند بيقضيه فين ولا هقول اي حاجه عشان احنا ولاد ناس الحمد لله و مش متربين علي أننا نتكلم في المواضيع دي، ولا ده الهيضيف حاجه لعيلتنا!!! انا مش مضايق من الست دي علي فكره، ربنا يشفيها و يعافينا جميعا!!! انا مضايق انها فضحت الولد من غير ماتقصد و حرمته من احساس العيله قصاد المجتمع المحيط بيه وقصاد زمايله في المدرسه وكده الولد داخل علي عالم جديد زي المدرسه بفضيحه وشعور الدونيه الاحنا كنا جاهدين جدا في أننا نعوضهوله بينا زاد بفضيحه من واحده عايزه تتشهر وتملي كبريئها الزائف وتبقي محط أنظار الحواليها علي حساب إعلامي مشهور وولد صغير عنده ٥ سنين لسه بيحاول يواجه الدنيا لوحده.......شوفتوا اخره الهري والنفسنه والحقد والنفوس السوده والتدخل في شئون الآخرين بيوصل لفين ومين البيحاسب عليها!!!!!!!لا حول ولا قوة الا بالله، حسبنا الله سيؤتنا الله من فضله ورسوله انا الي الله راغبون".



وتفاعل الجمهور مع الحادثة بشكل متضارب؛ فالبعض رأى أن تصرف شلتوت طبيعي يشبه تصرفات الآباء جميعًا، وان السيدة قد تتسبب بحرمان الطفل من حياة كريمة بعيدة عن مراكز الأيتام، لمجرد تدخلها في قضية خاصة لشخصية عامة.

في المقابل رفض الكثيرون تصرف شلتوت، وقالوا إنه كان من الممكن أن يؤدب ابنه بعيدًا عن الناس حتى لا يتسبب له بأذى نفسي خاصة انه يعاني بسبب أنه مُتبنى.

وعن هذا الأمر كشف عمر شلتوت لأحد المواقع أن الحادثة انتهت بعودة الطفل إلى شقيقه، بعدما أكد بانه يحبه وسعيد بحياته معه، وأضاف عمر أن شقيقه تامر اتبع نصيحة الطبيب النفسي في تأديب الطفل، كما كشف أن تامر تبنى الطفل منذ ما يقارب الشهرين.