أحمد شاكر: أحمد زويل أخذ قاعة في أحد الفنادق على حسابه علشان يكرمنا
أحمد شاكر: أحمد زويل أخذ قاعة في أحد الفنادق على حسابه علشان يكرمناأحمد شاكر: أحمد زويل أخذ قاعة في أحد الفنادق على حسابه علشان يكرمنا

أحمد شاكر: أحمد زويل أخذ قاعة في أحد الفنادق على حسابه علشان يكرمنا

كشف الفنان المصري أحمد شاكر، كواليس لقائه بالعالم الكبير الراحل أحمد زويل، عقب قيام الأول بتجسيد شخصية العالم مصطفى مشرفة في مسلسل "سيرة ذاتية" من بطولته.

وقال شاكر في لقاء خاص مع موقع "فوشيا": "بعد مسلسل العالم مصطفى مشرفة اللي قدمته، التقينا بالعالم الكبير الراحل أحمد زويل وعمل تكريم لأسرة المسلسل، وكان فرحان جدًا بإن في ممثل مصري حاول يعرف الناس بالعلماء العظماء المصريين".

وأضاف: "الحقيقة أحمد زويل أخذ قاعة في أحد الفنادق على حسابه علشان يعمل التكريم ده، كانت لفتة طيبة جدًا منه، وقال إن شاء الله ييجي يوم ويتعمل حاجة عن أحمد زويل والفيمتو ثانية".

وتابع: "قولتله ده يشرفني وحضرتك عملت شي رائع، أول حد يأخذ جايزة نوبل في العلوم، ومصري، أعتقد يستحق التقدير خصوصا إن الراجل ده في حاجات كتير عملها لسة منعرفش عنها حاجة".

وعن أعماله الفنية الجديدة، قال: "أنا بغير السنة دي، راجع بفيلم ومسلسل، مختلفين تمامًا عن كل الأدوار الي عملتها قبل كده، يمكن أنا عملت شوية أدوار سيرة زاتية، لإن الواحد لما بينجح في لون الناس بتراهن عليه دايما في نفس اللون".

وأردف: "بس أنا حاسس إن لازم الرجوع يبقى أنضج وبلوك مختلف، عامل شخصيتين مختلفتين تمامًا، هشارك في مسلسل الاختيار 2 في شهر رمضان، شرف لأي ممثل إنه يشارك في هذا العمل، لإنه عمل وطني كبير جدا ومهم، والجزء الأول حقق نجاح فوق الوصف وشرف ليا إني أكون موجود".

واستطرد: "أما الفيلم أحب إنه يكون مفاجأة لإن هتشوفوني بشكل جديد خالص، أول مرة أعمل اللون ده، ولكن فيما يخص الاختيار 2، أنا مبسوط إني هكون مع كريم عبد العزيز وأحمد مكي في المسلسل، إحنا التلاتة خريجين معهد السينما قسم إخراج في دفعات مختلفة، وهما حفروا لاسمهم مكانة رائعة بالدورين دول في مسلسل الاختيار".

وأكمل شاكر: "إن شاء الله دوري رغم إنه مختلف شوية بس هيبقى حاجة حلوة، في حاجات كتير حصلت وبطولات كتير لازم نتكلم عنها، والاختيار في الجزء الأول كان بوصلة فهمت كل صناع الفن في الوطن العربي الشعب المصري بيحب أنهي نوعية وأي مستوى من الأعمال الفنية".

يذكر أن مسلسل "الاختيار" في الجزء الأول، حقق نجاحًا ساحقًا من حيث نسب المشاهدة، وشارك في بطولته الفنان أمير كرارة، حيث جسد شخصية البطل الشهيد أحمد منسي.

Related Stories

No stories found.
logo
فوشيا
www.foochia.com