سمية الخشاب تهدد الرجال بـ"التحرش".. وتطالبهم بارتداء مايوه شرعي
سمية الخشاب تهدد الرجال بـ"التحرش".. وتطالبهم بارتداء مايوه شرعيسمية الخشاب تهدد الرجال بـ"التحرش".. وتطالبهم بارتداء مايوه شرعي

سمية الخشاب تهدد الرجال بـ"التحرش".. وتطالبهم بارتداء مايوه شرعي

هددت الفنانة سمية الخشاب، في تغريدة نشرتها عبر حسابها في توتير، بـ"التحرش" بكل من يرى أن لباس المرأة هو مبرر لارتكاب هذه الجريمة، داعية من يفعل ذلك -لا سيما- من الرجال، إلى ارتداء "مايوه شرعي" عند التوجه إلى البحر.
وبررت الممثلة والمغنية المصرية، دعوتها إلى التحرش بالرجال -كما يفهم من التغريدة التي وضعتها الخشاب ليلة أمس– أن لباسهم الذي وصفته بـ"الخليع" يستفز الفتيات ويبيح لهن التحرش بهم، على حد قولها.
وقالت الخشاب في تغريدتها: "أي حد بيحط مبرر للتحرش انه اللبس السبب عايزاك يا جميل انت وهو تلبسوا مايوه شرعي وانتوا نازلين البحر فالساحل عشان لبسكم الخليع ده بيستفزنا وممكن يبيح لنا نتحرش بيكم".
وأضافت في تغريدة أخرى حذفتها لاحقًا: "غطو عورتكم اللي هي لحد تحت الركب يا حبايبي لما تخرجوا فالصيف مش الشورت اللي فوق الفخدة ده عشان برضو منتحرش بيكم".
وزادت من حدة لهجتها ضد الرجال بالقول: "يا محترم بطل تتصور بجسمك عشان انت كده فتنه رهيبة وممكن تجيب لنفسك التحرش ولا هو مش مباح بس للمرأة والراجل يعمل اللي هو عايزه؟".
وحظيت تغريدات الفنانة المصرية بتفاعل كبير عبر حسابها في تويتر، وجاء من ضمن التعليقات: "مفيش مبرر للتحرش طبعاً"، "هو سوء تربية مش موضع لبس أبداً"، "أنا شايف إن التحرش مرض يجب علاجه أيا كان أسبابه".


وفي وقت سابق، ظهرت سمية الخشاب، في مقطع فيديو بثته عبر حسابها بموقع "إنستغرام"، تحدثت خلاله عن قضايا التحرش التي أثيرت مؤخرًا، وقدمت بعض الحلول والمقترحات.
وقالت: "أنا متعاطفة جدًا مع البنات والولاد اللي هما معندهمش توعية، مش ذنبهم إنهم ملقيوش حد يفهمهم ويوعيهم إنهم يدركوا تصرفاتهم وسلوكهم تجاه الأخرين".
وأضافت: "أنا بقترح أن لو اتعملت مدارس تأهيلية في صفوف المدارس في فصل الصيف والصفوف فاضية مش هتبقى حاجة مكلفة، وأعتقد في كتير من مدربين التنمية البشرية ومدرسين التربية، ممكن يتبرعوا بساعة أو ساعتين من وقتهم للولاد اللي محتاجين التنمية البشرية دي، واللي محتاجين للفهم والإدارك والاستيعاب".

Related Stories

No stories found.
logo
فوشيا
www.foochia.com